Na vánoční trhy do Basileje a Colmaru

Vánoční trhy nejsou jen v Praze, Drážďanech a Vídni. Každý rok se snažím navštívit alespoň jedny méně navštěvované. Letos jsme si s Marci vybrali švýcarskou Basilej a nedaleký francouzský Colmar.

Proč Basilej?

Celoročně oba sledujeme ceny letenek a v listopadu klesly ceny z Prahy do Basileje pod tisícovku. Vycházely skvěle na odlet v pátek v poledne a návrat v pondělí ráno přesně do Práce. Vygooglili jsme, že prý v Basileji jsou jedny z nejlepších trhů v Evropě, a navíc se zdála být hezkým městem.  Tomu se nedalo odolat. Colmar jsme objevili a do plánu zařadili až nedlouho před odletem.

Basilej

Basilej je neobvyklé město. Leží na švýcarské straně trojmezí Francie, Švýcarska a Německa. Letiště ležící na francouzské straně oficiálně náleží všem třem státům. Místní mu tedy neřeknou jinak než EuroAirport. Taktéž zde najdete prý jedinou mezinárodní tramvaj na světě.

Ubytování je zde, stejně jako v celém Švýcarsku, docela drahé. Když se ale ubytujete v hotelu, dostanete na oba dva dny jízdenku na MHD zdarma. A místní MHD je dokonalá. Asi první lepší než v Praze. Na to, jak malá Basilej je, zde tramvaje i autobusy jezdí neskutečně často a všude. Vše je skvěle značeno, všude plánky a většina tramvajových zastávek má ukazatel odjezdu příští tramvaje (bohužel nepočítá se zpožděními). I když to běžně neděláme, zde jsme se i kvůli MHD v hotelu ubytovali. Vyšel nás na tisícovku Kč/osoba/noc.

Má oblíbená linka č.17

Basilej jsme si prošli ve dne i v noci. Vždy byla krásná. Historické centrum je skutečně historické – úzké, křivolaké uličky se starými domy, kostely, honosnými veřejnými budovami. Rozhodně navštivte náměstí Münsterplatz, Barfüsserplatz, St Alban-Tor Park a Marktplatz. Basilej byla od pradávna významným hospodářským centrem, a tím zůstává dodnes. Najdete zde tedy nejvyšší budovu Švýcarska a moderní architektonicky zajímavé Kongresové centrum a okolí.

Vánoční trhy byly na Münsterplatzu a Barfüsserplatzu. Obojí byly jen malinké, ničím zajímavé trhy. Jediné, čeho jsem se všiml, bylo, že se zaměřovali skutečně na vánoční nebo švýcarské výrobky. Ne jako třeba ve Wroclawi, kde koupíte vše včetně třeba elektroniky. Byli jsme zde ale poslední týden v listopadu, takže věřím, že nyní už tam toho bude daleko víc.

Pokud vás, stejně jako nás, nezajímají jen trhy, ale i samotné město, využijte jednu z mnoha Free Tours. Já zvolil historickou prohlídku, která město představuje od nejstarších dob, ze kterých zůstala jediná zeď až po současnost. Průvodkyně vypráví o historii města a provádí vás po památkách té doby. Nevýhodou je, že na Münsterplatz přijdete asi 3x, protože byl významný v několika dobách. Mě prohlídka skutečně bavila, Marci ne.

Před opuštěním Basileje jsme se ještě vydali do nudné bezplatné minizoo Tierpark a cestou zpět do centra jsme museli jít pěšky, protože demonstrující Neonacisté zablokovali MHD.

Colmar

V sobotu odpoledne jsme se vydali do Colmaru. Tramvají jsme zdarma dojeli na vlakové nádraží na francouzské straně, kde jsme doufali v nižší cenu za vlak než při jízdě přímo z Basileje. Nakonec nás to stálo na Francii krásných 6€/osobu. Využili jsme totiž skupinovou víkendovou jízdenku, která se mi zdá mnohem levnější než běžná.

Colmar je ještě mnohem menší městečko. Sehnat zde ubytování za rozumnou cenu takto na poslední chvíli je téměř nemožné. My tedy bydleli asi 15 km od Colmaru ve vesničce Gunsbach u asi nejmilejších AirBnB ubytovatelů, které jsem zažil. Nabídli nám odvoz z Colmaru k nim, a i pak večer znovu do Colmaru na trhy a v noci domů. Ráno Frederic s citem umělce naservíroval bohatou snídani, kterou jsme dokázali spořádat sotva z poloviny. Navíc naši přízeň uplatili i miskou bonbonů, které na nás čekaly v pokoji.

Colmar je naprosto úchvatný. Historické centrum je ještě zajímavější než v Basileji. Zde nejsou křivolaké jen uličky ale i domy. Září všemi barvami a každý je jinak dekorovaný. Zde už byly vánoční trhy v plném proudu.  Večer to tu bylo jak na trzích na Staromáku. Na rozdíl od Prahy zde jsou ale trhy přímo v ulicích a nejen na náměstích. Zde na člověka i v listopadu dýchne ta pravá vánoční atmosféra. Colmar je tak malý, že ani nemá smysl vypisovat, co navštívit. Sežeňte si mapku a projděte si úplně celé historické centrum!

Breisach

V neděli nám zbylo celé odpoledne volné. Mrkli jsme tedy na mapu a objevili nedalekou památku UNESCO – Breisach. V UNESCO je konkrétně Terezínu podobná pevnost Neuf Brisach.

Samotný Breisach se nachází těsně za hranicemi v Německu a najdete tu pohledný, na pahorku nad městem vystavěný kostel.

Stopování

Jak už máme ve zvyku, i zde jsme chtěli vyzkoušet stopovat. V neděli jsme se tedy přesouvali jen stopováním. Do Colmaru, Breisachu i následně zpět na EuroAirport. Celkem jsme nastopovali 140 km 6 auty. Kromě jednoho stopu u nepříliš používaného nájezdu na dálnici jsme nikdy nečekali déle než 10 minut.

Francouzi na barikádách

Už několik týdnů ve Francii probíhají protesty Žlutých vest. My si je prožili na vlastní kůži. V Čechách uvidíte jen drastické záběry z Paříže, kam se infiltrovali různí radikálové. To, co jsme zažili my, se diametrálně lišilo. Začalo to hned při příjezdu do Colmaru, kdy jsme museli chvíli čekat na ubytovatele, které zdrželi demonstranti.  Vysvětlovali nám, o co jde, přitom proti demonstrujícím neřekli ani slovo. V neděli ráno jsme cestou do Colmaru stopli kluka z opačné strany barikády. Poslední dva dny naspal jen pár hodin, protože zbytek času trávil na barikádách. Zvláštní bylo sledovat jeho nervozitu, když jsme se blížili k policejní hlídce. Řekl nám věc, kterou si mě získal. Vždy večer barikády ruší, protože do města přijíždějí turisté na trhy a turisté jsou v tom nevinně a nechtějí je trestat za vlastní politiky.

Skutečnou barikádu jsme potkali až na hranicích před Breisachem. Vezl nás fajnový klučina studující v Německu informatiku proto, aby mohl ve Francii pracovat v horské službě. Ani on neřekl proti zdržení způsobenému zátarasy jediné slovo. Naopak si se slečnou, která nás zastavila zvesela pokecal, pochlubil se stopaři a pak už jsme jeli dál. Ještě zajímavější ale byla cesta zpátky ke Colmaru. Stopli jsme si nějakého motorkáře a jeho ženu.  Tentokrát jsme projížděli hned dva zátarasy. V obou měli své známé, takže si taktéž pokecali a velice se přitom nasmáli. U druhého zátarasu jsme od nějaké ženy s mladým synem dostali vánoční cukroví.

No, prostě to celé mělo daleko k obrazu podávanému našimi médii.

Shrnutí

Basilej i Colmar jsou nádherná historická města. Vánoční trhy v Colmaru jsou ty nejhezčí trhy, které jsem zatím navštívil.  Mohu jen doporučit.